Apakah Maksud | Definisi Soket Pada Jaringan Komputer

Jika Anda pernah mendengar perkataan “soket”, maka ia tidak jauh dari rangkaian. Bagi Anda yang tidak tahu, pada dasarnya soket adalah fail pseudo yang mewakili sambungan rangkaian.

Nah, dalam artikel ini kita akan membincangkan tentang soket dengan lebih banyak lagi. Mari kita bercakap mengenainya!


Apakah Maksud Soket?

apa maksud soket

Soket adalah titik komunikasi yang berasal dari trafik komunikasi dua hala antara server dan client. Dari pemahaman ini boleh dikatakan, soket boleh menghantar dan menerima data.

Atau dengan kata lain, soket adalah objek software yang bertindak sebagai titik akhir yang membina hubungan komunikasi rangkaian 2 hala antara sisi server dan program sampingan client.

Dalam UNIK atau sistem operasi yang dibangunkan oleh banyak pihak, soket ini juga dirujuk sebagai titik akhir untuk IPC (Inter Process Communication ) dalam sistem operasi (OS).


CariTekno Menerangkan Soket

teknomalay menerangkan socket

Anda perlu tahu, soket telah digunakan sejak awal tahun 1980-an. Walaupun kebanyakan URL dan sambungan digunakan untuk mengakses internet.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang terdapat program yang memerlukan hubungan komunikasi yang mudah antara server dan client. Dalam hubungan ini bahawa peranan soket boleh mengikat server dan client.

Apabila pelanggan mewujudkan komunikasi seperti meminta pangkalan data atau sesuatu yang lain, maka sambungan pelanggan akan dibuat melalui saluran komunikasi TCP.

Dan dalam komunikasi ini, soket yang disambungkan ke saluran komunikasi tertentu boleh dibaca dan juga ditulis oleh server dan client.

Secara umumnya, soket boleh dikumpulkan kepada dua jenis, iaitu soket aktif dan soket pasif. Soket aktif adalah soket yang disambungkan dari jauh melalui sambungan data terbuka.

Manakala soket pasif adalah soket yang tidak bersambung. Mereka akan menunggu sambungan supaya soket baru muncul yang aktif. Soket sering dikaitkan dengan port, tetapi kedua-duanya berbeza. Port mempunyai beberapa soket aktif dan pasif.

Penghujung Perkataan

Itu sedikit bercakap tentang soket. Semoga artikel ini berguna untuk Anda dan boleh menambah wawasan Anda.

Jika terdapat sebarang kritikan, cadangan atau soalan sila serahkan dalam ruangan komen. Terima kasih