Apa Maksud Switch? | Definisi Penuh, Fungsi, & Jenis

Dalam dunia informatika, rangkaian dan komponen tidak dapat dipisahkan.

Dalam rangkaian, alat diperlukan untuk menyambung antara peranti rangkaian, alat ini ialah switch.

Tanpa switch, peranti tidak akan bersambung antara satu sama lain dan rangkaian tidak boleh berfungsi.

Nah, untuk mengetahui butiran lanjut tentang maksud switch, lihat artikel berikut.

Apakah Maksud Switch?

apakah maksud switch

Switch atau Suis ialah peranti rangkaian yang berfungsi untuk menyambungkan beberapa peranti rangkaian dalam satu rangkaian tempatan.

Switch mengendalikan rangkaian dengan menghantar data dalam paket ke peranti rangkaian lain dengan memilih jalan terbaik.

Switch akan mengetahui alamat MAC (Media Access Control) setiap peranti yang disambungkan ke rangkaiannya.

Setiap peranti rangkaian mempunyai alamat MAC unik yang digunakan oleh switch untuk mengarahkan data ke peranti destinasi.

Apabila peranti menghantar data ke peranti lain pada rangkaian, suis menyemak alamat MAC destinasi paket tersebut dalam jadual alamat MACnya.

Jika dijumpai, switch menghantar paket data terus ke peranti destinasi, tetapi jika tidak dijumpai, switch akan menghantar paket data ke semua port rangkaian, kecuali port yang diterima.

Apabila peranti destinasi menerima paket data, ia menghantar balasan kepada switch menggunakan alamat MACnya, supaya switch boleh mengetahui alamat MAC peranti tersebut.

Penjelasan Penuh Mengenai Switch

apa itu switch

Switch ialah peranti rangkaian yang sangat penting dalam rangkaian.

Switch boleh menguruskan trafik data rangkaian secara berasingan dan memperuntukkan lebar jalur kepada setiap peranti rangkaian dengan cekap.

Terdapat beberapa jenis switch yang tersedia seperti unmanaged switch, managed switch, gigabit switch, dan PoE switch, yang masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan.

Dalam penggunaan switch, pengguna dapat meningkatkan kecekapan rangkaian, keselamatan rangkaian, skalabiliti rangkaian, dan pengurusan rangkaian dengan mudah.

Penggunaan switch dapat membantu meningkatkan skalabiliti, keselamatan, kecekapan, dan pengurusan rangkaian dengan mudah.