Apa Maksud Cross Cable? | Definisi Penuh & Fungsi

Pernahkah anda terfikir bagaimana peranti komputer boleh disambungkan ke rangkaian

Jawapannya adalah kerana kabel cross iaitu salah satu kabel Unshield Twisted Pair (UTP) yang boleh didapati pada rangkaian LAN.

LAN (Local Area Network) ialah rangkaian komputer dengan liputan terhad yang boleh menghubungkan komputer di kawasan yang kecil, seperti sekolah, universiti, kediaman, bangunan pejabat, dan sebagainya.

Dalam kehidupan seharian, crossover cable atau kabel cross mempunyai fungsi dan urutannya sendiri, supaya rangkaian boleh dibentuk dan disambungkan ke peranti rangkaian lain.

Masih ramai orang yang tidak tahu tentang maksud cross cable. Okey, jangan risau, kerana dalam artikel ini, akan diterangkan sepenuhnya.

Apakah Maksud Cross Cable?

apakah maksud cross cable

Kabel cross ialah antara kabel UTP (Unshield Twisted Pair) yang mempunyai susunan yang berbeza pada setiap hujung.

Kabel ini berfungsi untuk menyambungkan peranti elektronik yang serupa, seperti laptop ke laptop, komputer ke komputer, penghala ke penghala, hab ke hab, dan switch kepada switch.

Biasanya, kabel cross ini hanya digunakan sebahagian sahaja. Ini bermakna daripada 8 kabel sedia ada, hanya 4 kabel yang kerap digunakan.

Empat kabel tersebut mempunyai fungsi menerima dan menghantar paket data antara peranti.

Kabel cross berfungsi untuk menyambungkan peranti secara point to point atau peer to peer.

Biasanya kabel cross digunakan untuk membina rangkaian komputer, supaya dapat membekalkan keperluan rangkaian ke kawasan terpencil yang belum mempunyai kemudahan Access Point untuk menyokong rangkaian tanpa wayar.

Dari segi harga, membina rangkaian dengan kabel UTP cross ini sememangnya lebih murah berbanding rangkaian tanpa wayar.

Selain itu, membina rangkaian komputer menggunakan kabel mempunyai kelebihan kerana dapat menghantar data yang lebih stabil, dan tidak dipengaruhi oleh cuaca.

Penjelasan Penuh Mengenai Cross Cable

apa itu cross cable

Fungsi kabel cross adalah untuk menyambungkan dua peranti yang mempunyai jenis port yang berbeza.

Biasanya kabel cross digunakan untuk menyambungkan dua komputer atau peranti rangkaian seperti suis atau hab.

Secara amnya, komputer atau peranti rangkaian mempunyai dua jenis port iaitu port RJ-45 dan port bersiri.

Port RJ-45 digunakan untuk menyambungkan peranti ke rangkaian LAN, manakala port bersiri digunakan untuk menyambungkan peranti ke peranti lain yang memerlukan sambungan bersiri, seperti modem atau pencetak.

Kabel silang direka menggunakan dua pasang kabel iaitu kabel TX dan kabel RX.

Kabel TX (Transmit) digunakan untuk menghantar data dari satu peranti ke peranti lain, manakala kabel RX (Receive) digunakan untuk menerima data daripada peranti lain.

Kabel silang mempunyai urutan pendawaian yang berbeza pada setiap hujung.

Pada satu hujung kabel, urutan pendawaian ialah TX (pin 1) – RX (pin 2) – TX (pin 3) – RX (pin 6), manakala pada hujung kabel yang satu lagi, urutan pendawaian ialah RX ( pin 1) – TX (pin 2) – RX (pin 3) – TX (pin 6).