Apakah Carian Binari Array? | Definisi & Contoh Kerja

Bagi anda yang sangat akrab dengan dunia teknologi, terutama pengekodan, tentu saja, sering mendengar carian binari.

Walau bagaimanapun, bagi orang biasa carian binari adalah perkara asing. Oleh itu, dalam artikel ini akan dibincangkan dengan lebih sepenuhnya, mari kita lihat!


Apa Maksud Carian Binari?

apa maksud carian binari

Definisi carian binari adalah algoritma carian yang digunakan untuk mencari kedudukan nilai tertentu yang terkandung dalam array yang disusun.

Dalam erti kata lain, ia adalah teknik carian data dengan berulang kali menghentikan jumlah data yang dicari untuk mengurangkan lokasi carian kepada satu data.

Yeah, algoritma ini bekerja dengan prinsip membahagi, sehingga pencarian ini akan sangat cepat.

Walau bagaimanapun, Anda perlu tahu bahawa untuk dapat menggunakan algoritma ini Anda perlu menyusun data terlebih dahulu.

Cara algoritma ini berfungsi adalah untuk memulakan carian di tengah-tengah array dan jatuh ke bahagian bawah atau atas pertama jujukan.

Jika nilai median lebih rendah daripada nilai sasaran, ini bermakna carian mestilah lebih tinggi.

Jika nilai median tidak lebih rendah daripada nilai sasaran, maka perlu melihat bahagian array yang menurun. Carian binari ini juga dikenali sebagai half interval search atau logarithmic search.


CariTekno Menerangkan Carian Biner

teknomalay menerangkan carian biner

Jika Anda mahukan kaedah yang cepat dan cekap untuk mencari nilai sasaran tertentu dari set data, maka Anda perlu menggunakan carian binari.

Dengan bermula di tengah-tengah senarai data yang diisih, ia boleh memotong ruang carian kepada 2 dengan menentukan sama ada untuk naik atau turun senarai berdasarkan nilai median berbanding dengan nilai sasaran.

Contohnya seperti ini, dengan nilai sasaran 8 dan ruang carian antara 1 hingga 11:

  • Nilai median jujukan data digelintar. Berdasarkan data ini, nilai media ialah 6.
  • Nilai sasaran adalah 8 berbanding dengan nilai median 6. Oleh kerana nilai median 6 adalah lebih kecil daripada 8, sasaran harus berada di separuh yang lebih tinggi.
  • Kemudian penuding dipindahkan ke nilai seterusnya (7) dan dibandingkan dengan sasaran. Oleh kerana 7 adalah lebih kecil daripada sasaran, penuding akan beralih ke nilai yang lebih tinggi seterusnya.
  • Sekarang penuding adalah pada 8. bandingkan ini dengan sasaran, ini adalah padanan yang sesuai, jadi sasaran yang dicari sudah ditemui.

Dengan menggunakan carian binari, sasaran hanya perlu dibandingkan dengan 3 nilai sahaja. Apabila dibandingkan dengan carian linear, carian binari ini lebih cekap.

Ini kerana dalam carian linear, carian akan bermula dari nilai pertama dan naik, jadi perlu membandingkan sasaran dengan 8 nilai.

Ingat bahawa carian binari hanya boleh dilakukan dengan set data yang telah jujukan.

Jika data masih rawak, maka carian linear akan menghasilkan hasil dengan masa tertentu bergantung kepada jumlah data. Manakala carian binari mungkin terperangkap dalam gelung tidak terhingga.